dinsdag 29 maart 2011

De revolutie van onze tijd

De wereld is als een vlieg gevangen in het massale spinneweb van de sociale media. Iedereen met toegang tot het internet kan zijn of haar verhaal kwijt aan de rest van de wereld. We hebben het misschien nu nog niet door, maar dit betekent een gigantische verandering. De consument verandert van een passieve ontvanger naar een actieve zender.

De opkomst van social media heeft naar mijn idee in het bijzonder invloed op de verhouding tussen de consument en producent. Bedrijven konden zich voorheen gemakkelijk positioneren met een simpele reclame via een medium dat de gewenste doelgroep zal bereiken, lees er de marketingtheorie maar op na. Toch denk ik dat dit nu, en zeker in toekomst, niet meer zo gemakkelijk zal gaan. Via de sociale media kan de consument namelijk álles posten (zowel goede als slechte verhalen) over wat ze vinden van een product, dienst, bedrijf of merk. Andere consumenten lezen deze berichten na en passen gemakkelijk hun mening aan. De snelheid waarmee dit gebeurd is onvoorstelbaar, vooral wanneer het gaat om een belangrijke influencer met veel followers. De consument bepaald dus in feite welke producten, bedrijven, diensten of merken in een goed daglicht worden gezet, of juist in een slecht daglicht. Volgens Cor Noltee: ‘voor het eerst in de geschiedenis wordt de competitie niet bepaald door bedrijven maar door consumenten.’

Maar hoe ben je dan als bedrijf ooit nog in staat om invloed uit te oefenen op jouw positie in de markt? Eigenlijk is het heel simpel. Ga effectief gebruik maken van de voordelen die sociale media bieden. Ga op zoek naar die kleine groep influencers met een grote achterban van trouwe volgers. Overtuig ze, raak ze, inspireer ze. Als zij achter je staan, zullen de volgers dat ook doen.
Toch is dit simpele concept in de praktijk vaak een stuk moeilijker. We leven in een maatschappij waar de consument 24/7 wordt blootgesteld aan.. RECLAME! Het is inmiddels bewezen dat de hersenen het grootste deel van deze reclameuitingen simpelweg blokkeert (zie binnenkort mijn artikel over neuromarketing). De kunst is dus om de consument zo te raken dat zijn of haar emoties positief worden beïnvloed. ‘Gewone’ reclame werkt niet meer, spreek de consument op persoonlijk niveau aan en het nieuws zal zich als een lopend vuurtje over het web verspreiden.

Dus zo gaan we de toekomst tegemoet. De wereld van de marketing staat op zijn kop. Dit vraagt om een innovatieve kijk naar de wereld, een hedonistische aanpak. Wie is de voorloper die dit natuurlijk instinct al bezit? Wie is de innovatieveling die ons weer op het juiste pad brengt? Juist. De kunstenaar.*

Zo komen de begrippen economie en kunst steeds dichter bij elkaar te liggen. Er is zelfs sprake van een bepaalde ontwikkeling, of zullen we zeggen een revolutie (luister!)?  Van economie tot kunst.



* Wat versta ik onder kunstenaar? Een kunstenaar hoeft in mijn ogen niet persé iemand te zijn die een schilderij schildert, of een mooi verhaal schrijft. Ik denk dat iedere mens die in staat is, naast de linker hersenhelft, ook gebruik te maken van de rechter hersenhelft een kunstenaar is. In mijn ogen is een kunstenaar de innovator die met fantasie en creativiteit een oplossing kan vinden voor een probleem.




Bronnen:
College van Nynke Winkler Prins, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, 16-03-2011
College van Cor Noltee, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, 28-03-2011
www.wikipedia.com, geraadpleegd op 29-03-2011
Brandpunt (KRO), Nederland 2, dinsdag 29 maart 09.45 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten