Marketing 1.0 ontstond tijdens de ontwikkeling van de producttechnologie in de Industriële Revolutie in Engeland (en daarna in de rest van Europa). Het ging hierbij slechts om produceren en verkopen. Het ideale voorbeeld van deze filosofie is de zwarte Ford, geproduceerd aan de lopende band.
Marketing 2.0 ontstond dankzij de informatietechnologie en het internet. Op eens was informatie geen schaars product meer voor de klant, maar kon het overal gratis verkregen worden. Dit maakte dat de klant en haar behoeften meer centraal kwam te staan.
Nu wordt new-wave technologie de belangrijkste kracht achter de totstandkoming van marketing 3.0. New-wave technologie is technologie die verbindingen en interactiviteit tussen individuen en groepen mogelijk maakt. Expressieve en samenwerkingsgerichte sociale media maken dit gemakkelijker. De consument legt relaties met mede-consumenten en vormen zo een community. De consumenten binnen deze communities delen elkaars meningen over producten en bedrijven. De opkomst van de new-wave technologie markeert het begin van het participatietijdperk. In het participatietijdperk zijn mensen zowel de makers als de consumenten van nieuws, ideeën en entertainment. New-wave technologie stelt mensen in staat om te veranderen van consumenten naar 'prosumenten'.
Aangepast uit: P.Kotler 'Marketing 3.0', Sdu Uitgevers, Den Haag, 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten