dinsdag 7 juni 2011

Een samenvattende terugblik

De afgelopen tien blogs heb ik veel gesproken over de veranderingen in de maatschappij die op dit moment gaande zijn. Consumenten uit de Westerse wereld zijn verwend, ze hebben alles namelijk al! Tegenwoordig is een simpele eenzijdige reclamecampagne niet meer voldoende om te kunnen overtuigen. Daarbij komt ook nog dat het aanbod van producten en diensten alsmaar doorgroeit, waardoor gebruikers overdonderd worden met een massale overvloed aan keuzes. Het resultaat is dat de consument drastisch gaat filteren. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het ontstaan van de online netwerken. Consumenten vertrouwen op mede-consumenten in hun waardeoordelen, en baseren daar hun keuzes op. De consument verandert zo van een passieve ontvanger naar een actieve uitzender.

We bewegen steeds meer naar een nieuw soort marketing: Marketing 3.0. In Marketing 1.0 stond het product centraal. Marketing 2.0 ging om de klant. De volgende stap is echter om nog een extra dimensie toe te voegen aan het principe van marketing. Marketing 3.0 spreekt de klant aan op een dieper niveau, en focust zich op interactiviteit, creativiteit, spiritualiteit en het bouwen van expressieve samenwerkingsgerichte communities.

Deze ontwikkeling lijkt een grote sprong voorruit. Maar als we het eens kritisch bekijken, blijkt dat we eigenlijk gewoon terug zijn gegaan naar de basis. Mensen houden zich al eeuwen lang bezig met diepere betekenissen, maar het is nu voor het eerst dat we deze instelling ook kunnen terugvinden in het bedrijfsleven. We proberen nieuwe en sterkere drijfveren te vinden bij de consument. Dit wordt onder andere gedaan door neuromarketing, door het ‘oude brein’ aan te spreken. Ook in spirituele marketing, waar het belang van visie en missie heel groot is, wordt de consument op een dieper niveau aangesproken. We gaan eigenlijk Back 2 Basics: intuïtie, onderbuikgevoel, emotie en beleving worden weer belangrijke waarden.

Bij al deze ontwikkelingen spelen social media een belangrijke rol. Dit is het medium van de toekomst. De social media geven consumenten de gelegenheid om informatie uit te wisselen en netwerken te vormen. Maar het geeft ook bedrijven de gelegenheid om zich heel specifiek op een bepaalde doelgroep te kunnen richten tijdens de promotie. Bedrijven die hier strategisch en verantwoord mee om weten te gaan, zullen de marktleiders van de toekomst zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten