Danah Zohar schreef een boek over spirituele waarden. Ze onthulde in dit boek dat Abraham Maslow, die zelf een creatieveling was, vlak voor zijn dood zijn eerdere conclusies over behoeftebevrediging betreurde en vond dat zijn piramide eigenlijk op haar kop zou moeten worden afgebeeld, met zelfverwezenlijking als primaire behoefte voor alle mensen.
“Maslow’s pyramid makes room for higher needs, the needs for social connections, for self-esteem, and for what he calls self-actualization- the need for personal meaning and spiritual en psychological growth. But in his model these higher needs can be considered only if the more basic needs for survival and security are first assured. First and foremost we are animals, “naked apes”, who only later, if conditions allow, aspire to become human beings. (…) Most of us in the wealthy Western world have our basic needs for food and security met as a birthright. Those who have experienced fulfillment of both higher and lower needs regard the higher ones as more important. They bring more happiness and satisfaction. Since Maslow’s work was done nearly half a century ago, anthropologists, neuroscientists, and psychologists have reached a far deeper understanding of human nature and the origins of our humanity. We know today that human beings are by definition primarily creatures of meaning and value (that is, of ‘self-actualization’). We need a sense of meaning and driving purpose in our lives. Without it, we become either ill or we die.” (Danah Zohar, ‘Spiritual Capital’, 2004).
Volgens Rob van Tilburg zijn spiritualiteit en marketing een krachtig combinatie voor de toekomst (www.robvantilburg.com).
“Spiritualiteit heeft alles te maken met bewustwording: Wie ben ik? Wat wil ik? Waar sta ik voor? Vragen die je jezelf persoonlijk kunt stellen, maar ook zakelijk, voor het bedrijf of merk waarvoor je werkt. Een blik naar binnen. Wat wil ik (als merk of organisatie) betekenen voor anderen?
Marketing is de vervolgstap hierop. Het centraal stellen van je missie en waarden in alle activiteiten in het gehele bedrijf. Van receptionist(e) tot directeur, van productiemedewerker tot verkoper. Datgene dat van binnen leeft naar buiten brengen. In de vorm van een product/dienst, een website, advertentie of commercial, op welke manier dan ook. Zodat binnen- en buitenkant met elkaar in verbinding zijn en elkaar voeden.
Keer terug naar de essentie van marketing, de essentie van het bedrijf of merk waarvoor je werkt. Focus je op datgene wat je eigenlijk wilt doen, waar je echt goed in bent en draag dat uit. Dat is prettiger, kost minder moeite en levert je meer op omdat je wezenlijk wat betekent voor je klanten.”
Philip Kotler, grondlegger van de moderne marketing, wordt dit jaar 80. Toch is hij nog lang niet verveeld geraakt met zijn werk. Naar eigen zeggen is Philip niet alleen een leraar, maar ook een lerende. Marketing is zo’n veranderlijk vakgebied dat het eigenlijk nooit gaat vervelen. We staan nu aan de rand van een nieuw tijdperk. Na rationele marketing, na emotionele marketing, is het nu tijd voor spirituele marketing. Vijf jaar geleden interviewde Rick Nieman de marketinggoeroe in Chicago. Bekijk de video via onderstaande link:
Bronnen:
D. Zohar, ‘Spiritual Capital, Berrett-Koehler Publishers, California, 2004
www.robvantilburg.com, geraadpleegt op 05-06-2011
www.rtl.nl, geraadpleegt op 04-06-2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten